نگاهی و آهی برتاریخ خسته از روزگار تلخ خاروانا(خدایا هیچ کس از بزرگی ..........)

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا :

جغرافیای تاریخی شهرستان ورزقان:

این شهرستان سابقاً از بخش‌های شهرستان اهر و یکی از پهناورترین بخش­های آذربایجان­شرقی بود که در دهه ­ی 60و در تقسیمات جدید کشوری تجزیه و تعداد روستاهای بخش از 300 روستای تابعه به حدود 160روستا کاهش یافت. در تقسیمات مذکور، بخشی از منطقه­ ی دیزمار (دیزمار غربی) به مرکزیت سیه­ رود از ورزقان جدا و به جلفا ملحق شد. دهستان خواجه به بخش ارتقا یافته و به همراه دهستان مواضع­ خان به هریس پیوست. همچنین روستاهای آناخاتون، اسپیران، باباباغی، گلوجه و ... نیز جزو شهرستان ورزقان بودند که از این شهرستان منفک و به شهرستان تبریز الحاق شده ­اند.

شهرستان ورزقان با 2368 کیلومتر مربع وسعت، به دلیل قرار گرفتن در منطقه­ ی زیبای قره­ داغ، دارای مناظر بدیع و بکر طبیعی است که ویژگی‌های خاصی به طبیعت ورزقان بخشیده است. روستای گل‌آخور با آبشاری زیبا،‌ منطقه چیچکلی،‌ دره زیبای سونگون و ییلاقات پیرسقا، مشک عنبر و خاروانا، روستاهای زیبایی چون کرینگان و آستمال، یخچال فصلی زیر صخره­ای کرویق، منطقه­ ی زیبای هفت چشمه و رودخانه­‌های فصلی و دایمی از جمله جاذبه‌های طبیعی بکر و بی‌بدیل آن است.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی آثار ارزشمند تاریخی نظیر مسجد تاریخی خاروانا، امامزاده کبودگنبد، قلعه­ های آغجا قلعه و جوشین، خانه امیر ارشد، کتیبه­ ی سه هزار ساله­ ی سقندل، و صنایع دستی بی‌همتایی چون جوراب­بافی و گلیم‌بافی، این شهرستان را به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل کرده است

آثار تاریخی و دیدنی شهرستان ورزقان:

منطقه زیبای چیچکلی:

در 35 کیلومتری شمال غرب ورزقان قرار گرفته ‌است. در این منطقه کوه‌ها پوشیده از گل و درخت و چمن است و عشایر قره­ داغ در فصل تابستان از آن به عنوان مراتع ییلاقی بهره می­گیرند.

مسجد جامع شهر خاروانا:

این مسجد در مرکز بخش خاروانا در 60 کیلومتری شهر ورزقان واقع شده ‌خدمت این مسجد به سده‌های 6 و 7 هجری قمری می‌رسد و گویا دختر بایندرخان حاکم قره­ داغ که در روستای دوزال ساکن بوده ساخته است(البته در ادامه بحث بیشتر توضیح داده خواهد شد)

خانه­ امیر ارشد:

که در 12 کیلومتری غرب ورزقان در روستای اوخارا واقع شده است. این ساختمان سنگی که به «داش عمارت» مشهور است از بناهای زیبا و منحصر به فرد شهرستان ورزقان است. خانه امیر ارشد با بهره­ گیری از شیوه­ ی معماری تاریخی منطقه و سبک ویژه­ ی ابنیه قاجاری طراحی و ساخته شده است تا نمایانگر تفکرات و باور ها و نحوه زندگی مردم منطقه باشد.بنای داش ساختمان که در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری توسط مهندس کرسنسکی مهندس و معمار خوش نام روس ساخته شده است طی سال­های گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد مرمت قرار گرفته است تا این یادگار تاریخی که بخشی از شناسنامه هویتی مردم منطقه را به وجود آورده، از دستبرد زمان و آسیب­ های طبیعی در امان بماند.ساختمان این خانه در دو طبقه است که سقف طبقه همکف آجری با طاق­های آهنگ متقاطع و سقف طبقه اول چوبی است، ساختمان دارای دو بال در جانبین شمالی و جنوبی و ایوانی در سمت غربی است و بدنه ساختمان سنگی می­باشد. وسعت آن 1100 متر مربع است.........ادامه دارد



نظرات شما عزیزان:

آشنا
ساعت23:52---12 ارديبهشت 1393
امیدواریم همنطوری که می فرمائید باشه . بنده نیز به حق وحقانیت معتقدم اما حق را به حق رساندن مشکل است .دعا میکنم در این راستا ثابت قدم ومحکم بیاستید.
پاسخ:بنده سی سال اینطور خدمت کرده ام ،کمک خدا جل وجلاله را به عینی دیده ام و انشاالله با عنایت او که بر همه حاکم است شروع خواهم کر د. وپایان سی سال یک شروع دیگر است !تلاش از من،همت از شما،عنایت از او


اشنا
ساعت23:12---11 ارديبهشت 1393

بجای آه باید گریه کرد بر روزگار تلخی ... که چه ها بر او گذشته روزی روزگاری خاروانا متشکل از (125)روستا وآبادی بود به لطف آقایان نماینده ها در هر دوره البته ( نمایندگان شهرستان ) از این آبادیها از خاروانا جدا شدند تا اینکه به این حالت رسیده است آیا نگاه وآه کافی است .جناب مدیر وبلاک خاروانا از نظر اسمی افتاده است خدا کند از اصالت نیفتد.

 


پاسخ:دوست عزیز جناب آقای آشنا اولا در نظر دارم این مقاله را تا خط آخرادامه بدهیم البته به بعضی موارد قبل از انتخابات و بقیه موارد بعد از نتیجه انتخابات اشاره خواهم کرد.اما هنوز هم دیر نشده برای گرفتن حق یا باز پس گیری حق هیچ موقع دیر نیست،حق چون حق است وچون حق با حق است پس حق نابود نمی شود شاید کم رنگ شود اما همیشه پایدار است و فعلا برای زنده نگهداشتن حق همت می خواهد این همت از مردم ما دور نیست.پس بیاید دست بدست هم بدهیم و منطقه را به جایگاه خود برسانیم .با عنایت بر این که بر کشور ما حق حکومت می کند،و بنده بر این بارو قلبی دارم.........



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: